zaterdag 24 mei 2014

Stoffen, hoe en wat.

Ik heb dankzij mijn werk al een hoop mensen geholpen bij het vinden van hun perfecte stofje. Wat mij opvalt is dat mensen vaak een heel ander beeld hebben bij een bepaald type stof. Ze zien de ene stof voor de andere aan of ze vragen mij om een grondstof in plaats van een halffabricaat.
Wat opzich niet erg is, ieder heeft zo zijn interesses, maar ik grijp toch even de kans om wat recht te zetten.

Zo is zijde niet per definitie een halffabrikaat, maar een grondstof. Een draad gesponnen door de zijderups. Deze draden kunnen bijvoorbeeld worden geweven, waardoor een lap stof ontstaat. Tijdens het weven worden de draden gebonden middels de platbinding, de keperbinding of de satijnbinding. Hierdoor kan een zijde lap verschillende uitwerkingen hebben. Op het moment dat je dus vraagt om zijde in de stoffenzaak is dit eigenlijk te breed. 

Het typische beeld van zijde
De satijnuitvoering van zijde zoals je hiernaast ziet is de zijde zoals veel mensen hem kennen. Satijn en zijde worden veel met elkaar verward, maar satijn is de binding en zijde de grondstof. Je kan deze glanzende uitwerking ook verkrijgen met polyester en soms zelfs met katoen.





Viscose is ook een typische grondstof die wordt aangezien voor halffabricaat. Viscose is, kort door de bocht, chemisch bewerkte houtvezel. Deze bewerking maakt de vezel zeer soepel en dat kan zich uiten in verschillende vormen. Zo kan je viscose weven voor een luchtig, dun zomerstofje, maar je kan het ook breien zodat je een rekbare stof krijgt. Dat laatste zie je erg veel in leuke (overslag)jurkjes en topjes en kan je scharen onder de noemer Jersey.

Nu kennen zijde en viscose de meeste variaties, maar in feite kun je alle textiele grondstoffen op verschillende manieren verwerken.
De meest bekende grondstoffen zijn deze:
Dier: wol, zijde, Angora(konijntjes)
Planten:  katoen, vlas(linnen), viscose/Lyocell, hennep, brandnetels, bamboe, jute.
Kunst: polyester, nylon,(poly)acryl, polyurethaan, polyetheen, polypropeen en aramide.

Tot wat voor stofsoorten je deze allemaal kunt verwerken kan je in dit overzicht zien:
 http://www.textielstad.nl/stoffen.html

Wat betreft die stofsoorten, het grappige is dat mensen zonder het te beseffen ook juist te specifiek kunnen zijn. Zo krijg ik vaak de vraag om chiffon, een dure en soepele stofsoort die zich uitermate goed leent voor blouses en shawls. Voor ons segment te duur en daarom verkopen we het ook niet of nauwelijks. Wel hebben we een hoop stoffen die er op lijken zoals voile, batist of crèpe.

Naar mijn idee komt de gehele verwarring een beetje door de tijdschriften die een kledingstuk aanduiden met "Zijden Blouse van ....". Daardoor wordt er nog al eens geconcludeerd dat als je een blouse wilt die er zo uit ziet, je om zijde moet vragen. In werkelijkheid zijn er ook een hoop andere (grond) stoffen die dezelfde look and feel hebben.

Conclusie, je kan het beste vertellen naar welke specifieke eigenschappen je op zoek bent en hoe je wilt dat je stofje er uit moet zien. Zoals; ik zoek een soepele, glanzende stof het liefste in het blauw en ik wil er niet teveel in zweten, want het is voor mijn zus haar bruiloft en ik moet er heel de dag in lopen bij 30 graden.
Op deze manier weet de verkoopster precies waar je naar op zoek bent en wat je nodig hebt. Misschien heb jij wel een bepaalde stof in je hoofd, maar zijn er in werkelijkheid veel meer (goedkopere) opties.

Geraadpleegde bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/
http://www.brandmission.nl/faq/viscose


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen