woensdag 15 oktober 2014

Oma op bezoek

Het was een drukke zaterdagmiddag in de winkel. Terwijl ik even een vrij moment had en om me heen keek, werd ik met stomheid geslagen.
In onze lift kwam een wel héél bekend gezicht naar boven, mijn oma kwam me gewoon opzoeken in de zaak! Achter de rolstoel doemde mijn moeder op en nog iets verder weg stond mijn vader een beetje rond te kuieren tussen de schappen.
Nu is het voor veel mensen heel normaal dat zoiets gebeurd, maar mijn ouders houden normaal niet van verassingen. Bovendien wonen ze in Berkel en Rodenrijs en besteed mijn vader zijn vrije zaterdagmiddag liever met fototoestel in de binnenstad van Rotterdam dan in een Alkmaars lappeneldorado. Daar komt bij dat mijn oma immobiel is (laat het haar maar niet horen) en weinig kansen heeft om ver te reizen. Al jááááren zeg ik tegen mijn moeder dat ze oma ééns mee moet nemen naar Alkmaar, ze is er immers opgegroeid!  Hoe bijzonder is het dat haar kleindochter in haar oude woonplaats is beland en hoe leuk zou het zijn om te zien zij daar nu reilt en zeilt?
Nou, vandaag was dus de dag dat oma naar Alkmaar ging.

Oma wilde graag stof voor een colbert. Natuurlijk wel wol, geen polyester(can't blaim her). Ik trek de nodige rollen uit het schap en nadat ik bijna de moed had opgegeven kwam daar toch het perfecte stofje naar boven; een grijs/groen/blauwe ruit, oma was in haar nopjes.
Toen natuurlijk de hamvraag: "zou jij die dan willen maken"? Wel, laat me je één ding vertellen, als je oma je vraagt of je een jasje voor haar wilt maken, dan is dat een eer van heb ik jou daar.
En hoe hard ze ook roept dat ze me gaat betalen voor mijn werk, aannemen zal ik het nooit. Ik vind het namelijk super tof dat ik nog een jasje voor haar kán maken. Bovendien, dat ze me die klus toevertrouwd. Oma is namelijk de makkelijkste niet, ze heeft een sterke mening en nog steeds een diepgeworteld gevoel voor stijl. Als ik die middag in slonzige jeans had rondgelopen had ze waarschijnlijk minzaam gezegd dat mijn ensemble "zuiver" was. Dan weet je dus een beetje onder welke druk ik nu sta wat betreft het colbert. Het bizarre is overigens wel dat ze me die diezelfde middag vertelde dat ze mijn tattoo erg mooi vond...Enige tegenstrijdigheid dus, wat me dan ook wel weer nieuwsgierig maakt naar haar reactie op mijn creatie straks.

Enfin, oma was dolgelukkig en na sluitingstijd hebben we nog gezellig door Alkmaar gewandeld en een terrasje gepakt. Het was een top dag! Binnenkort bij u oma?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen